Terug

Rotterdam is wegens vakantie gesloten tot en met maandag!

  • Winkels in Utrecht & Rotterdam
  • Gratis verzending boven de € 50,-
  • Snelle levering

Hoe word je een woon/werk verkeer rijder.

Hoe word je een woon/werk verkeer rijder.

Hoe word je een woon/werk verkeer rijder. Forenzen doe je zo!

Hoe word je een motorforens?

 

Het lijkt er steeds meer op dat we terug gaan naar normaal, mede door vaccinaties en de maatregelen gaat nederland stukje bij beetje open. Omdat je de drukke plekken moet vermijden en je misschien op zoek bent naar mobiliteit zonder drukte, kan het worden van een motorforens wel eens de uitweg zijn. Je bent hierin niet alleen, er is namelijk een groei van 30% te zien in de verkoop van 2e hands motoren. Waar je verder op moet letten, daar helpen wij je bij. 


Wat voor uitrusting heb je nodig?
In het OV hangt je comfort nogal af van je medemens, op de motor hangt het allemaal van jezelf af. De juiste motorkleding is hierbij best wel belangrijk, algemeen gezien is textiel de beste optie. Door de veelzijdigheid maar ook door het feit dat je kleding er goed onder past. Zo voorkom je dat je eerder van huis moet om je in een bezemhok nog een om te kleden. Echt goede motorkleding veradnert met de omstandigheden (het weer). Dit is in nederland nog al veranderlijk dus we raden je aan om te kijken naar jassen/pakken met een uitneembare binnenvoering. 

 

Rijstijl

Je zult er toch echt aan moeten geloven, je rijstijl vergt aanpassingen. Het is druk op de weg, zeker rondom steden is er veel verkeer. Als er dan ook nog eens aan de weg gewerkt wordt zou het zomaar kunnen dat je dagelijks in de file zit. Vermijd in dat soort gevallen kamikaze acties en ga voor een rijstijl waarin je wat beter anticipeert op de omgeving. Zorg dat je op de goede positie rijdt (Links van het midden) en wees ervan op de hoogte dat auto’s zomaar kunnen remmen en je met gepast snelheid door de file rijdt.

 

Let ook op dat je bijvoorbeeld voor rugzak gaat in plaats van een top/zij-koffer, aangezien files ontwijken ineens een dagelijkse bezigheid zal worden.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4

Betere bochten maken 

Hoe krijg je meer vertrouwen in je motor en in jezelf om er voor te zorgen dat je betere bochten maakt. Motorrijden draait tevens om vertrouwen hebben, in jezelf en in je motor. Hoe krijg je het voor elkaar om betere bochten te rijden en vooral het vertrouwen in je motor? Ik ga het je in dit blog uitleggen.

 

Ogen op de weg

Je hebt het waarschijnlijk al 100.000 keer gehoord maar ik moet het nog één keer doen, kijk ver vooruit! Je hebt namelijk tijd nodig om informatie en gebeurtenissen op de weg te verwerken. Hoe verder je vooruit kijkt, hoe meer tijd je jezelf geeft om de informatie te verwerken. Het is van nature gewoon dat je net over je spatbord kijkt om te zien of je nergens overheen rijdt. Hier heb je eigenlijk niks aan want het moment dat jij iets ziet, is het al te laat om nog een manoeuvre te maken. Had je nou wat verder vooruit gekeken dan had je dit al lang doorgehad.

 

Laat het stuur los

Neem dit alsjeblieft niet te letterlijk, zonder handen rijden is natuurlijk sowieso geen goede optie. Ik zeg dit omdat het vaak voorkomt dat rijders te hard in hun stuur knijpen op momenten dat het even net wat harder gaat dan je gewend bent. Dit zorgt niet alleen dat je handschoenen sneller slijten maar ook je bochtenwerk heeft er geen profijt van. Nog sterker, je weerhoudt je motor er alleen maar van om soepel over het wegdek te rollen.

 

Motoren hebben van zichzelf een goede vering die gemaakt is om eventuele oneffenheden op de weg te kunnen incasseren. Wanneer je je stuur in de houdgreep neemt kan je vering niet meer vrij bewegen en dus niet de oneffenheden opvangen. Dit zorgt voor enorme onstabiliteit en laat je er nog eens erg houterig uit zien. Je verkrampt je armen en dit ga je op lange ritten echt voelen. Houd daarom je ellebogen licht gebogen en pak het stuur losjes vast, zo kan je motor doen wat ‘ie moet doen en heb jij na je rit geen klachten. 

 

Remmen

Tijdens het remmen kun je de aankomende bocht al helemaal doornemen, hoe hard ga ik de bocht in? Ga ik remmen de bocht in of doe ik dit vòòr de bocht? En ook hier ga ik in herhaling treden. Kijk ver vooruit! Stel jezelf vragen als; Hoe is het wegdek? Wat is het verloop van de bocht? Waar kom ik uit? Vooral voor motorrijders die op straat rijden moeten eigenlijk al helemaal klaar zijn alvorens ze een bocht insturen. Hierdoor hoef je niet in de bocht nog te remmen.



Throttle control

Je kunt je motor tijdens het uitkomen van een bocht erg goed controleren met je gashendel. Hoe meer gas, hoe wijder je de bocht neemt. Merk je dat je te wijd gaat uitkomen, neem wat gas terug en je ziet vanzelf dat je een krappere lijn kunt maken. Zit je al wat langer op de motor, dan zul je merken dat je van te voren al weet hoe wijd je gaat uitkomen en kun je de exacte hoeveelheid gas geven. Probeer te vroeg op het gas te gaan, niet pas wanneer je uit de bocht komt. Als je in de bocht op het gas gaat, zul je zien dat het makkelijker is om je motor weer rechtop te krijgen.

 

Stuurbeweging

Je verliest snel stabiliteit als je in de bocht stuurcorrecties gaat maken, toch worden er vaak stuurcorrecties gemaakt omdat de bocht niet goed wordt uitgevoerd. Wanneer je weet waar je heen wil, je snelheid juist is en je genoeg gas geeft hoef je per bocht maar één keer te sturen. Hierdoor blijft je vering stabiel en wordt je nooit verrast door je motor.

 

Werk deze tips stapsgewijs uit en je zult zien dat bochten beter gaan. Werk de punten stapsgewijs af zodat je niet teveel hooi op je vork neemt en je niet meer kunt genieten van je ritje. Succes!

 

 

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
Motomonks 4.5 / 5 - 21 Reviews @ Google
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »