Terug

Rotterdam is wegens vakantie gesloten tot en met maandag!

  • Winkels in Utrecht & Rotterdam
  • Gratis verzending boven de € 50,-
  • Snelle levering

Hoe maak je jouw motor klaar voor de winter.

Hoe maak je jouw motor klaar voor de winter.

HOE BEREID IK MIJN MOTOR VOOR OP DE WINTER
We kennen allemaal de verhalen van motorrijders die in het vroege voorjaar hun motor uit de stalling halen en tot de ontdekking komen dat er van alles mankeert aan de motorfiets. Roestvorming, lege banden, dode accu, vastzittende rem- en koppelingshendels… Al deze zaken hadden voorkomen kunnen zijn als je je motor aan het begin van de winter een goede winterbeurt had gegeven. 

Je motor klaarmaken voor de winter
Als de laatste mooie dagen van het jaar zijn geweest, zetten de meeste motorrijders hun motor in de stalling. Niks mis mee natuurlijk, maar zorg er wel voor dat je je motor een goede voorbereiding en behandeling geeft voor hij aan zijn winterslaap begint. Zo stap je in het voorjaar weer op een net zo frisse motor als ‘ie altijd was.

Maak je motor droog en vet
Het zou kunnen dat je in de late herfst nog een rit in de regen gemaakt, misschien zelfs nadat er zout is gestrooid. Vocht zorgt voor roestvorming en pekelresten kunnen de hele winter op je lak, chroom, lagers en ketting invreten. Gebruik daarom een hogedrukreiniger om je motor, voordat je hem definitief op stalling zet, grondig af te spuiten. Droog je motor met katoenen doeken goed af en gebruik siliconenspray, harde was en chroompoets om je motor te beschermen tijdens de winterslaap.

Voorkom roestvorming in je tank


Motoren met een metalen tank lopen het risico dat – als deze langere tijd stilstaan – zich roest vormt in de tank. De oplossing is simpel. Vul je tank tot de rand toe vol voor je je motor wegzet. Kies er eventueel voor om een middel als Fuel Stabilizer aan je brandstof toe te voegen. Dit middel voorkomt aanslag en afzetting in de benzinetank en –leidingen of verharsing van je carburateurs en zorgt voor een probleemloze start na de stalling. Om zo’n middel zijn werk goed te laten doen, moet je na toevoeging korte rit zodat het middel in alle leidingen en je carburateur komt te zitten.

Hou je banden op spanning
Als je motor langere tijd op dezelfde plek staat is het risico dat er een vlakke plek (flat spot) ontstaat. Zet je motor altijd op de middenbok zodat je achterwiel vrij van de grond is. Als je geen middenbok hebt overweeg dan de aanschaf van een paddockstandaard. Kun je je motor echt niet met de banden los van de grond stallen, verhoog dan de bandenspanning met 0,5 bar en verrijd je motor regelmatig tijdens de stalilngsperiode. Vergeet vooral niet om bij de eerste rit in het voorjaar je bandenspanning te controleren en de banden op spanning te brengen. 

Vervang de motorolie


vuilresten in de motorolie zakken langzaam onder in je blok. Bovendien zit er in oude motorolie verbrandingsresten die er bij langere stilstand van je motor voor zorgen dat de olie minder goed smeert. Ververs daarom aan het begin van de winter je motorolie en het oliefilter. Blijft je motor langer dan 6 maanden ongebruikt stilstaan? Overweeg dan om speciale conserveringsolie te gebruiken. 

Reinig en smeer je ketting


Gebruik kettingreiniger om je motorketting zorgvuldig schoon te maken. Spuit daarna je ketting in met kettingspray en spuit deze vooral aan de kant waar je ketting het tandwiel raakt. Denk eraan dat je na het inspuiten van je ketting nooit direct wegrijdt. De spray moet minimaal een kwartiertje intrekken om goed aan je ketting te blijven ‘plakken’. 

Vertroetel het frame en de body van je motor


Eventuele roestvorming op je frame kun je verwijderen met een schuurpapiertje. Daarna zorgvuldig gronden, een laklaag aanbrengen met een lakstift en eventueel afwerken met bijpassende blanke lak. Alle roestvrije, ongelakte metaaldelen kun je inspuiten met siliconenspray. Let op dat je je schijfremmen beslist niet inspuit! Vorkpoten en de demperstangen van de schokdemper(s) kun je dun invetten. Alle gelakte en chroomdelen die niet warm worden kun je in een harde was zetten. Uitlaat en andere delen die warm worden kun je het beste behandelen met een fijne olie zoals WD40.

Accu van je motor onderhouden in de winter


Je accu is het meest kwetsbare onderdeel van je motor tijdens de wintermaanden. Idealiter zet je je accu de hele winter aan de druppellader. Een druppellader 'speelt' met de accu. Als deze volledig is geladen stopt het laadproces van de druppellader en is de capaciteit afgezakt tot bijvoorbeeld 90%, dan begin het laden weer. Zo wordt de accu nooit lui en verlengt de levensduur van de accu. Als je geen druppellader hebt, kun je je accu ook om de 3 weken met een gewone lader opladen. Gebruik liever geen snellader of een lader met een laadstroom van meer dan 10% van de capaciteit van de accu. 

Tip! Start je motor niet in de winter. De motor kan niet op temperatuur komen als je niet gaat rijden waardoor de accu ook niet zal bijladen. Ga liever op een droge dag een flinke rit maken maar controleer eerst wel even of er geen zou is gestrooid, anders kun je deze lijst weer opnieuw gaan afwerken.

Laat een reactie achter

* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd

* Verplichte velden

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
Motomonks 4.5 / 5 - 21 Reviews @ Google
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »